إخبارية سياسية - لاسعة - لاذعة - حاقدة - غير محايدة

السيسي يعين ابنة أخيه في النيابة.. وفيس بوك: الرئيس مبيحبش الواسطة

أصدر قائد الانقلاب العسكرى عبد الفتاح السيسي قرارًا جمهوريًا بتعيين دفعة جديدة في وظيفة معاون للنيابة الإدارية، كان من أبرز الأسماء التي تم تعيينها “هاجر حسين خليل السيسي” ابنة شقيق الرئيس السيسي، وهو ما أثار غضب المعلقين على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، معتبرين أن ذلك القرار يتناقض مع ما صرح به الرئيس من قبل بشأن كرهه للمحسوبية والوساطة.

 

قالت عائشة الشاطر “نجلة” م. خيرت الشاطر: 

يا تري هنشوف اللي كانوا آسفه في الكلمه بيردحوا ‫#‏لمرسي‬ علي القنوات و يولولوا لما ابنه معملش حاجة غير انه قدم في وظيفه حكوميه لما اتخرج علشاخ يشتغل زي اي إنسان طبيعي و هرونا كلام عن الواسطة و علشان ابن رئيس مع انه مشغلش اي منصب في الدولة 

هنسمعهم بقي دلوقتي و لا هتتخرس الألسنة و تعمل سايلانت دلوقتي !!!!! 

 

 وقال “Muhammad Naeem” متعجبا :”هاجر السيسي !! انا مبحبش الواسطة والمحسوبية ، صحيح”.

 

 

 

وسخر  “Sherief Azab” من مقولة الرئيس السيسي عن الواسطة والمسحوبية قائلاً: “ابنى محمود الكبير فى المخابرات العامة ومصطفى فى الرقابة الادارية واخر العنقود فى وزارة البترول والبنوتة فى الاكاديمية البحرية بس لو عايز تعرف انا مين ؟ انا انسان ما بيحبش المحسوبية ولا الوسطة”.

 

 

 

وقال “Mohamed Aboelresh Hawass”: “في الكشف بنت اخو السيسي هاجر احمد سعيد خليل السيسي… وفضحتوا بن مرسي عشان قدم ع وظيفة ب1200جنيه ياولاد ال”.

 

 

 

وأضاف :”ALi Allool” : “هاجر أحمد سعيد خليل السيسي اشتغلت يا رجاله !!! وإحنا قاعدين ..D بس السيسي مبيحبش الواسطة “.

بينما دافعت” Moshira Fakhry” عن تعيين قريبة السيسي مؤكدة أنها متفوقة وتستحق المنصب فقالت :”تقديرها العام جيد جدا مع مرتبة الشرف.. ماتتعينش ليه، مالناش دعوة بغيرها..السؤال هل تعيينها فيه اي مخالفة قانونية او تعدي على النظم ؟؟ اﻻجابة ﻻ..هي ﻻ تسأل عن خراب و فساد تلاتين سنة فاتو”.

 

وتعجب “عمرو احمد” قائلاً: “اقسم بالله البلد دي ما هتنضف ابدا لا مرسي ولا سيسي ولا مبارك انا اعترض”. 

وبررت “Neno Samy” تعيين الرئيس لابنة شقيقه قائلة: “زعلانين على تعين بنت اخو السيسى …………. ياخى اعتبروها من ال23000 اللى عينوهم الاخوان دلاديل ليهم”.

 وهاجم “Moustafa Gamal” الرئيس السيسي قائلاً: ” أنا مبحبش الواسطة بس لما المصلحة تحكم بنعديها سيسي ماكس”.

قد يعجبك ايضا

التعليقات مغلقة.

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. قبول قراءة المزيد