نجيب ساويرس: المصريون أغبياء ومش نُضاف ومعندهُمش أخلاق

0

أهان رجل الأعمال المحسوب على الانقلاب نجيب ساويرس، الشعب المصري متهما إياه بالجهل والغباء وعدم التحلي بالأخلاق وذلك خلال استضافته في ندوة ثقافية بعنوان “الأفكار والإعلام”، بحضور عدد من رجال الأعمال والمال ببيروت.

 

 

وخاطب نجيب ساويرس مقدم الندوة قائلا: “مش بحب الغباوة والجهل أحب أقولك على التقييمات اللي بنقيمها للشعب المصري الآن الكوالتي بتاعة المواطن المصري في آخر 40 أو 50 سنة نزلت وانحدرت للغاية أنا شايف كده”.

 

 

وأضاف: “مش أنا مصري لو أخدت عينة عشوائية من ألف واحد لبناني من الشارع والف واحد مصري وحطيت أوجه مقارنة بينهم أخلاقيا هتلاقي هيطلع من اللبنانيين 900 واحد أخلاقهم ممتازة ومن المصريين هيطلع 100 بس كويسين”.

وتابع: “المصريون معروفون دلوقتي بالكسل وبيصحوا ياكلوا الفول والبصل عكس اللبناني اللي لو صحيته بدولار هيجري على الشغل فورا”، في إشارة إلى استبدال العامل المصري بالعامل اللبناني بشركاته.

 

 

وأرجع ساويرس السبب إلى أن المواطنين اللبنانيين يهتمون بتعليم أبنائهم التعليم الجيد في أحدث الكليات والمدارس الدولية، إلا أن الجينات الوراثية المصرية من العصر الفرعوني القائمة على العلم والتطور والحضارة قد اختفت من المجتمع المصري حاليا.

 

واستشهد ساويرس بأخلاقيات الشباب اللبناني، قائلا: “أنا شفت شاب في محل هناك افتكرته رئيس وزراء لبنان من تصرفاته وأخلاقياته ومظهره، إنما لو شفت واحد مصري تلاقيه مش حالق ذقنه ومبهدل ووشه مسود وده اللي مخلينا شعب مش متحضر”.

قد يعجبك

قد يعجبك ايضا
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.